Co můžete do 1. září udělat

 

1. Výslovnost

Pokud potomek neumí při vstupu do školy vyslovit některé hlásky (především r a ř), netřeba dělat paniku, protože to není úplně neobvyklé. U spousty dětí je to dáno jen motorickou neobratností a důležité je, aby hlásky uměly rozlišit sluchem. Nicméně pokud dosud k logopedovi nechodíte a s nápravou řeči jste nezačali, máte nejvyšší čas, zvláště dělají-li dítěti potíže i další hlásky (l,sykavky...)

 

2. Motorika

K psaní budou děti potřebovat jemnou motoriku, která však s tou hrubou souvisí víc, než se může zdát. Trénujte házení míčem, chytání míče, skákání po jedné noze, chůzi po rovné čáře...

Samozřejmě je dobré cvičit i motoriku ruky - už byste měli mít jasno, je-li dítě pravák nebo levák.

Existují celé sady uvolňovacích cviků, přičemž k základním patří kreslení klubíček, vlnek, spojování dvou bodů...Na trhu najdete řadu pracovních sešitů, například nakladatelství Fragment, Portál, Svojtka, ovšem ne všechny jsou stejně dobré. Než nějaký koupíte, raději ho zběžně prolistujte - moc lehké, ale i moc těžké úkoly dítě zpravidla odradí. Klidně můžete koupit i první díl písanky. Obvykle jsou v ní jen přípravná cvičení - vlnovky, smyčky, různě dlouhé čáry se správným sklonem apod.

Při každé takové činnosti nezapomeňte dbát na správné sezení, správné držení tužky a uvolněné zápěstí. Správný úchop tužky vám pomůže nacvičit tzv. trojhránek, který se nasazuje na tužku a dostane se koupit v papírnictví.

 

3. Pravolevá orientace

Dítě by mělo mít jasno v tom, která ruka (noha, oko) je levá a která pravá. Mělo by chápat, že se čte a píše zleva doprava. I k tomu pomohou výše zmíněné pracovní sešity. Jednoduchým cvičením je také vyprávění podle obrázků, kde děj probíhá zleva doprava.

 

4. Soustředění, koncentrace

Možná největší problém. Dnešní děti mají kolem sebe mnoho podnětů. Zákonitě jsou také roztěkanější a soustředěná práce, byť jen v délce několika minut, bývá často nad jejich síly.

Zkuste přimět dítě k jakékoli činnosti na dobu 5 až 10 minut, ale musí jít skutečně o intenzívní práci. Pokud je tento interval příliš dlouhý, zkraťte jej. Začněte s oblíbenou činností, kterou později může vystřídat i ta, které vaše dítě zrovna příliš neholduje. Dobré je odstranit z okolí pracujícího potomka všechny rozptylující prvky.

 

5. Samostatnost

Nezapomeňte, že vaše dítě bude ve škole bez vás, a tudíž musí řadu věcí zvládnout samo. Uložit si po skončení vyučování věci do batohu či lavice, najít v šatně svou skříňku, poznat své oblečení a boty, převléknout se na tělocvik a zase zpět, dojít si s tácem pro oběd...

Alespoň některé z těchto činností lze předem natrénovat. Zahrajte si doma na školu a soutěžte, kdo dokáže rychleji nastrkat pastelky do penálu, kdo se rychleji převlékne do věcí na cvičení, jak uložit cvičební úbor do sáčku či jak naskládat sešity a papíry do školních desek, aniž by se zmačkaly a měly ohnuté rohy.

I když to někdy trvá poněkud déle, nechte dítě, aby se samo obléklo, připravilo si batůžek do školky a později i školní aktovku.

Svěřte dětem zodpovědnost za konkrétní a pravidelné úkoly v domácnosti, např. odnos odpadků, čištění bot, úklid vlastního pokoje atd. Až začnou docházet do školy, budou se jim tyto zkušenosti hodit.

 

6. Pořádek

Naučte svého potomka, že každá věc má své místo a že po skončení jakékoli činnosti je potřeba uklidit. Například pokud skončí s vybarvováním omalovánek, musí všechny pastelky vrátit zpět do krabice a tu uložit tam, kam patří.

 

7. Ranní vstávání

Na první pohled banální věc, která se ale časem může stát problémem. Vzhledem k tomu, že škola se otevírá v 7:40 a vyučování začíná v 8:00 hodin, znamená to pro vás být ve třídě nejpozději v 7:50 , aby si dítě stihlo vše připravit na vyučování. Většině rodičů se osvědčuje navykat děti na ranní vstávání již poslední týden letních prázdnin.